0747.788.373
L-V: 08.00-17.30

Ce diferente exista intre motorul OHC (SOHC), DOHC sau OHV si ce inseamna fiecare?

7 mai 2018

metode care topesc gheata

Motoarele masinilor sunt de mai multe feluri, in functie de pozitia pistoanelor, cu cilindrii in linie, cu cilindrii in V, de tip boxer sau chiar paraleli. Insa mai exista o clasificare a motoarelor, in functie de pozitia axei cu came si anume: motoare OHC, DOHC sau OHV.

OHC inseamna OvearHead Camshaft si se refera la un motor care are axul cu came deasupra pistonului. Acest motor are valvele deasupra pistonului ca in cazul unui motor OHV, insa axul sau axele cu came sunt deasupra, nu sub cilindru. Un motor OHC nu are tije metalice de transmitere a miscarii intre ax si supape, ci axul cu came este pus direct pe supape, prin intermediul tachetilor.

Lipsind piesele de transfer, tije si culbutori, exista mai putine piese in miscare, cei 4 timpi se misca mai usor, este mai putina energie rispita, iar motorul devine mai eficient. Motorul OHC se mai numeste si SOHC, de la Single OverHead Camshaft.

DOHC inseamna Double OverHead Camshaft si este, practic, un motor OHC dar cu doua axe cu came. Aceste motoare DOHC sunt in general cu 4 sau 5 supape pe fiecare cilindru, iar fiecare axa se ocupa de jumatate din ele. Mai toate motoarele din ziua de azi sunt DOHC, iar motoarele cu pistoanele pozitionate in V pot avea chiar si 4 axe cu came.

Motoarele moderne OHC sau DOHC sunt mai silentioase, folosesc tacheti hidraulici sau mecanici care confera tolerante minime intre piesele interne ale distributiei, ofera putere mai mare si un consum mai mic fata de motoarele OHV din trecut. Exista motoare de acest gen si cu lant de distributie, dar si cu o curea, aceasta fiind alegerea producatorului auto.

OHV inseamna OverHead Valve si se refera la un motor care are, dupa cum spune si numele, valvele deasupra pistonului, dar si deasupra axei cu came. Mai precis, axa cu came este pozitionata mai jos de piston, secventa de aprindere facandu-se de la axa catre supape prin intermediul unor tije metalice care transmit miscarea catre culbutorii localizati deasupra pistonului.

Acest design este unul mai invechit si nu se mai foloseste deoarece prin transmiterea miscarii prin tijele metalice catre supape se pierde energie, adica putere, iar acest lucru inseamna si un consum mai mare.

Numai uitandu-te la un motor de masina iti poti da seama usor ce fel de tip este. Poti sa te uiti daca fulia distributiei este pozitionata sus sau jos, daca este una singura sau este dubla. Ce-i drept, in viata de zi cu zi, nu prea te ajuta sa stii aceasta informatie, adica unde este localizata axa cu came a motorului tau. Ci doar daca esti pasionat si vrei sa vezi cum sunt gandite si dezvoltate masinile prietenilor tai cand iesi la un gratar.

Sursa