0747.788.373
L-V: 08.00-17.30

Firmele de asigurări nu mai scumpesc polița RCA datorită ”factorului N”

10 iulie 2017

Stire kmg auto

După promulgarea Legii RCA, cele mai mari trei firme de asigurare din România au decis să majoreze comisioanele oferite brokerilor, arătând astfel că vor să vândă. Le va urma cel puțin încă o societate, ocupanta locului 4 în piață. Au toate motivele să tragă pentru cotă de piață, având în vedere rezultatele excelente de anul trecut în ceea ce privește profiturile. Revenirea la o piață concurențială este, însă, doar unul dintre motivele care ne fac să credem că prețul asigurărilor nu va crește, cel puțin în următorul an.

Noțiunea de asigurat cu risc ridicat și misteriosul “factor N” - introduse în premieră prin noua Lege RCA care va intra în vigoare pe 12 iulie și explicate parțial în proiectul de normă lansat de ASF - vor funcționa mai degrabă ca o barieră pusă în fața asiguratorilor decât ca soluție concretă dedicată șoferilor cu multe daune. Aceasta, dacă actualele calcule ale ASF și prevederile din proiectul de normă nu vor fi modificate.

Asiguratul cu risc ridicat și factorul “N”, formule folosite și în alte țări, dar aplicate într-un mod original în România, sunt gândite pentru a “speria” firmele de asigurare și pentru a evita astfel, fără a interveni direct în prețuri, o altă explozie a tarifelor, similar celei de după falimentele Astra și Carpatica.

Noile reglementări spun că șoferii care vor primi de la trei firme de asigurare oferte care să depășească de cel puțin “ N” ori tarifele de referință calculate de ASF pentru categoria sa vor beneficia de o repartizare către un asigurător, la un tarif mai mic. Factorul „N” care va fi înmulțit cu tariful de referință urmează să fie calculat de Biroul Asigurătorilor Auto din România și avizat de ASF.

Să spunem că tariful de referință pentru un anumit tip de șofer este 100 de lei; dacă el are malus maxim, adică 8 (creștere de 100% față de prețul de bază), tariful de referință pentru el va fi 200. Dacă factorul “N” ce urmează să fie calculat de BAAR ar fi 1,1, atunci ar trebui ca șoferul să primească trei oferte mai mari de 220 de lei (100X2X1,1) pentru a fi considerat client cu grad ridicat de risc.

Calculul este similar și în cazul în care ar fi vorba despre un șofer cu bonus, căruia i s-ar scădea din tariful de referință procentul dat de clasa în care se află.

Cum va fi calculat factorul “N”

Totul depinde, însă, de factorul „N”. Prin calcularea acestui indicator, BAAR, adică unul dintre reprezentanții pieței, va trebui să stabilească, practic, ce înseamnă tarif ridicat.

Cel mai probabil, ASF nu va valida o formulă de calcul din care să rezulte un “N” cu mult peste intervalul 1-1,5. Deja la un “N” de 1,5, firmele de asigurare ar avea posibilitatea să se ducă cu 50% peste tariful de referință fără a risca să preia clienți nedoriți.

Unul dintre criterii ar putea fi diferența dintre cel mai mic și cel mai mare preț de pe piață.

Cel mai probabil, BAAR va utiliza în calcule și diferențele dintre prima de risc pe fiecare societate și pe fiecare segment de clienți și prima de risc din tariful de referință.

Prima de risc fiind un cost minim necesar care să acopere doar plata daunelor, fără costuri de administrare și de vânzare, aceasta este un indicator “curat” pentru riscul generat de fiecare categorie de clienți în parte. Frecvența daunelor și dispersia daunelor pe segmente vor fi alți indicatori.

Cel mai probabil, ASF a ales să pună calculul factorului “N” în sarcina BAAR pentru a nu da impresia că intervine, astfel, în prețuri.

Sursa