0747.788.373
L-V: 08.00-17.30

Secretele filtrului de polen și cât de des trebuie schimbat acesta

17 iulie 2017

Stire kmg auto

Un automobil, ca sa functioneze timp indulengat, are nevoie de filtre pentru tot ce intra in el. Respectiv aer la motor, carburant in injectoare, ulei pe langa pistoane si aer in habitaclu. Cel din urma trece printr-un filtru de polen, numit fiind asa fara motiv concret, deoarece nu filtreaza doar polenul. In engleza i se mai spune si filtru de cabina, o denumire parca mai potrivita.

Putini soferi stiu insa ca filtrul de polen reprezinta un pericol urias daca nu avem grija cand il schimbam.

Dar de ce avem nevoie de filtru pentru habitaclu? Ca sa traim mai mult, acesta ar fi un raspuns rapid si simplu. Deoarece, pe vremuri, masinile bagau fortat aer in habitaclu prin intermediul unei aeroterme, dar fara sa filtreze aerul ajuns in interior. Nici dupa ce au aparut primele autoturisme dotate cu aer conditionat, aerul tot nu era filtrat. Pana la sfarsitul anilor '90, cand diverse studii au aratat ca pasagerii din masinile care circula in orase aglomerate sunt mult mai predispusi la aerul poluat si la praf iar numarul cazurilor de soferi care mor din cauza bolilor la plamani era in crestere. Asa a luat nastere filtrul de polen, singura bariera intre aerul de afara si aerul din habitaclu pe care il respiram noi.

Tipuri de filtre

Filtrele de polen sunt de mai multe feluri, fie prin pozitionarea in masina, fie prin materialul din care sunt compuse. In primul rand, trebuie sa stim ca exista filtre de polen externe si interne. Adica filtre care se inlocuiesc prin interiorul masinii, de obicei pe sub torpedou sau in spatele consolei centrale cu aeroterma si filtre externe, pe care le inlocuim din afara cabinei, sub capota motorului. Si cealalta clasificare este facuta din filtre de polen simple, de obicei dintr-un material hibrid textil+hartie si filtre cu insertii de carbon, adica carbune, pentru eliminarea mirosurilor neplacute.

Ce blocheaza filtrul de polen?

Dupa nume, ai zice ca acest filtru filtreaza polenul din atmosfera. Dar nu numai atat. Pentru ca acest filtru este foarte important, mai ales in orase pline de praf cum este Bucurestiul. El filtreaza si retine tot ce intra pe la gurile de admisie ale aerotermei, adica pe langa parbriz, langa stergatoare. Si pentru ca avem un oras nu tocmai curat, pe acolo intra de toate: scrum, praf, polen, scame, plante, frunze uscate, insecte si asa mai departe. Nu degeaba, daca circuli intr-un oras de munte din Elvetia, filtrul de polen va iesi mereu curat, in schimb, in Bucuresti, cand faci revizia, o sa-l gasesti plin si incarcat precum un pom de Craciun.

Unde e pericolul?

Pericolul filtrului de polen apare cand circulam foarte mult cu masina prin orase prafuite si cand nu spalam automobilul des. Praful incarca suprafata de filtrare a filtrului si nu mai permite aerului sa circule liber. Daca nu spalam masina des, frunzele se amesteca cu praful si formeaza un noroi in partea de jos a parbrizului care ajunge in cele din urma in filtru. Impreuna cu frunze, funingine eliminata de motoarele diesel, alte gunoaie si cu niste scrum aruncat pe geam o data cu tigara de catre vecinii binevoitori, dar si cu umezeala de la ploaie, praful formeaza pe filtru o pelicula urat mirositoare care incepe sa produca mucegai in scurt timp.

Cu siguranta ai simtit si tu cateodata un miros intepator cand dadeai drumul la climatizare in masina. Dar nu mirosul este periculos, ci sporii de mucegai care trec de filtru si ajung in plamanii nostri. Nu putine sunt bolile ale cailor respiratorii, in special alergii, cauzate de faptul ca inhalam aer plin de mucegai si de bacterii. Partea proasta este ca cei mai vulnerabili la aerul murdar sunt copiii, pe care, daca ii plimbam cu o masina care are filtrul de polen incarcat, riscam sa le provocam astm de mici sau alte boli grave.

Ce trebuie sa facem?

Chiar daca revizia unei masini se face la un anumit interval, nu trebuie sa uitam ca noi traim in Romania, o tara plina de praf si mizerie. Si ca nu trebuie sa asteptam schimbarea filtrului de polen odata cu schimbul de ulei, ci trebuie sa-l schimbam mai repede. La primul semn ca exista un miros neplacut in instalatia de climatizare, semn ca acolo exista niste bacterii care lucreaza si care incep sa transforme in putregai materia organiza, schimbam filtrul de polen. Nu este un element scump si putem face schimbul singuri, fara sa mergem la service. Exclus sa ne apucam sa suflam filtrul ca sa economisim 30 de lei si sa avem impresia ca il montam la loc curat, ca nou... Asadar, atentie la filtrul de polen!

Sursa