0747.788.373
L-V: 08.00-17.30

Ce sunt planetarele auto, ce fac, cum functioneaza si de ce se strica uneori?

21 februarie 2018

planetara auto

Inainte planetarele auto erau folosite doar la autovehiculele cu tractiune fata dar in zilele noastre aceste piese sunt intalnite la absolut toate masinile. De cand suspensia independenta este ceva normal la toate masinile, indiferent de felul tractiunii, planetarele sunt acum peste tot intalnite. Iata ce face mai exact o planetara.

Ce este o planetara?

Planetara auto este o piesa importanta care face parte din sistemul e transmisie, care duce energia cinetica a motorului la roata. Planetara este un ax cardanic cu doua articulatii la capete, numite capete de planetara (extern si intern). Axul central este o bucata serioasa de otel cuplata la cele doua capete care au o miscare decateva grade pentru a permite miscarea rotilor la denivelari, dar si miscarea cand invarti volanul.

Ce face o planetara auto?

O planetara continua transmisia cutiei de viteze pana la roti. In cazul unei masini cu tractiune fata, planetarele pentru cele doua roti ies direct din cutia de viteze. In cazul unei masini cu tractiune spate, din cutia de viteze iese un cardan care ajunge intr-un diferential.

Cum functioneaza?

Planetara este un ax articulat prin care se transmite o miscare de rotatie. Articulatiile dintre ax si cele doua capete sunt exact ca o cruce cardanica, adica permit rotatia chiar daca exista o rupere de aliniere. Cele doua articulatii sunt acolo pentru ca partea dinspre roata, acolo unde este fuzeta cu roata, sa se poata misca sus-jos la denivelari.

Articulatiile dintre ax si capete se fac prin intermediul unor tripode, adica o piesa cu 3 rulmenti care pemite continuarea rotatiei chiar daca invarti de volan. Articulatiile sunt acoperite de un burduf din cauciuc care tine vaselina la interior.

Ce se strica la o planetara?

In general, daca circulam normal, planetarele unei masini cu tractiune spate nu se strica niciodata. Insa planetarele unei masini cu tractiune fata, care vireaza si pune o forta suplimentar pe articulatia planetarei, cedeaza la un moment dat. Se va auzi un bocanit si un troncanit puternic de fier pe fier.

Tripoda, adica articulatia dintre capul de planetara si axul central se uzeaza si cedeaza. Acest lucru se intampla cand ciupim sau rupem burduful de planetara si incepem sa pierdem vaselina sau lasam sa intre praf si mizerie. Capul de planetara (cu tot cu tripoda) se cumpara separat in acest caz, dar putem cumpara si planetara cu totul. Varianta mai ieftina este sa inlocuim doar capul de planetara, dar manopera va fi mai scumpa.

Masinile cu punti rigide au si ele planetare, dar interne, care se afla in interiorul puntii rigide. Sunt niste bare solide din otel, cu dinti la ambele capete, care se invart intr-o baie de vaselina.

Asadar, daca ai luat o masina mai veche, sunt mari sanse ca o planetara sa cedeze. Verifica burdufurile planetarei si evita sa accelerezi puternic cu rotile virate.