Filtrul de particule a început să apară la mașini acum aproximativ 15 ani și practic a însemnat unul dintre principalele sisteme tehnologice ce au permis trecerea de la Euro 3 la Euro 4. Principalul rol al acestuia este de a reduce poluarea, prin “prinderea” particulelor eliberate după ardere, cele mai importante fiind cele de carbon.
Eficiența acestor sisteme este remarcabilă, ajungând de cele mai multe ori la reținerea a 85% din particulele nocive sau chiar și la 100%. Dar filtrele de particule moderne nu aduc numai beneficii, ci și probleme, destul de mari dacă urmărim fenomenul și, practic, serviciile de anulare ale lor apărute în ultimul timp.
Un filtru de particule este poziționat pe traseul de evacuare al mașinii și are rolul de a “sparge” particulele nocive de mari dimensiuni în unele de dimensiuni mai mici. La bază, filtrele de particule sunt de mai multe tipuri, însă, în final ele au același rol.
Cea mai mare problemă a filtrului de particule este faptul că, la un anumit număr de kilometri parcurși, are nevoie de regenerare. Aceasta se face în mod automat, în general prin creșterea temperaturii din galeria de evacuare prin diferite procedee. Atunci, particulele nocive sunt eliminate, astfel încât filtrul poate funcționa din nou la eficiență maximă. Totuși, din cauza turațiilor reduse din traficul urban, regenerarea nu se poate efectua cu succes în anumite momente. Motorul intra în modul de avarie, puterea este redusă, turația limitată, regenerarea trebuind să fie făcută printr-o procedură destul de complicată.
De principiu, procedura este menționată de fiecare producător în parte, însă la bază, șoferul trebuie să meargă cu viteză constantă, la o turație mai ridicată, pentru a ajuta filtrul să se regenereze. Însă, acest lucru este aproape imposibil în traficul din oraș, ceea ce înseamnă că este necesară ieșirea pe un drum mai liber. Timp pierdut, carburant irosit și nervi. În teorie, o mașină cu filtru de particule trebuie condusă la turații mai ridicate, însă, pentru anumiți utilizatori asta nu funcționează mereu.
În principal, un stil de condus fără a subtura excesiv și inutil motorul va permite filtrului să se regenereze automat. Dacă asta nu se întâmplă, filtrul de particule poate fi regenerat în service, printr-o procedură indusă cu testerul de fabrică. În ultimul timp există foarte multe firme care au în ofertele comerciale operațiunea de curățare a filtrului, însă procedura nu dă rezultate pentru toată lumea. În cazuri extreme, este posibilă anularea completă a filtrului, această operațiune necesitând scoaterea fizică de pe mașină a filtrului, dar și rescrierea softului pentru motor, care trebuie să “știe” de lipsa filtrului și să funcționeze fără el. Totuși, cei care au trecut prin această procedură nu sunt complet mulțumiți, existând diverse neajunsuri, printre care apariția fumului la accelerații sau un consum mai mare de combustibil. Există și posibilitatea înlocuirii filtrului de particule cu unul second-hand sau cu unul aftermarket, însă problemele pot să reapară oricând. Un astfel de filtru de particule nou este extrem de scump.
Noile modele de filtre de particule care sunt montate pentru generațiile actuale de propulsoare diesel au din ce în ce mai puține probleme. Practic, doar generațiile mai vechi pot da bătăi de cap. Dacă aveți un model care are probleme cu filtrul de particule, recomandarea principală este să conduceți mai turat, chiar dacă valorile de consum vor crește ușor. Astfel, evitați colmatarea filtrului, reparații scumpe și timp pierdut pentru vizitele în service sau drumuri extraurbane pentru regenerare.