0747.788.373
L-V: 08.00-17.30

Începând din 2018, Inspectia Tehnica Periodica pentru masinile mai vechi de 12 ani se va face anual

Stire kmg auto

Incepand din 2018, Inspectia Tehnica Periodica (ITP) pentru masinile mai vechi de 12 ani se va face anual, scopul principal este cresterea sigurantei rutiere si a calitatii parcului national de automobile. Circa 60% din acesta este vizat de masura si presupune cheltuieli anuale de peste circa 100 milioane euro, cumulat, pentru proprietarii acestor masini.

Ideea de a verifica mai strict masinile mai vechi si mai uzate este mai veche, de prin 2014-2015. Lipseau insa argumentele pentru a cresterea frecventei ITP, iar legislatia europeana nu permitea acest lucru. Dar acum se poate.

“Exista o directiva europeana care ne permite ca din 2018 sa introducem o frecventa mai mare la ITP daca masinile au peste 160.000 km”, a spus George Adrian Dinca, directorul Registrului Auto Roman (RAR).

RAR a efectuat in ultimii doi ani un studiu pentru a vedea care este rulajul mediu anual in Romania, rezultand valoarea de 14.000 km, potrivit sefului RAR. Totodata, reprezentantii RAR au constatat ca parcul auto absoarbe tot mai multe masini vechi din alte tari, in contextul eliminarii timbrului de mediu, iar masura cresterii frecventei ITP isi propune sa asigure macar starea tehnica buna a masinilor, chiar daca ele sunt vechi.

”Finalizand acest studiu am transpus numarul de kilometri in ani. Am facut un calcul si am transpus numarul mediu de kilometri in numarul de ani. Rezulta 12 ani. Si intentionam sa crestem frecventa realizarii ITP de la doi ani la un an pentru aceste masini”, a explicat Dinca.

Ideea de a realiza ITP la un an pentru masinile cu un rulaj mai mare de 150.000-160.000 km a mai fost vehiculata in ultimii ani si de APIA – Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania. Dar corelarea ITP cu numarul de kilometri ar fi dus la situatia in care multe dintre masinile mai vechi sa aiba kilometrajul dat inapoi.

In prezent circa 60% din parcul de autoturisme din Romania este vizat de aceasta masura, ceea ce corespunde unui numar de aproape 3,3 milioane masini. Cheltuielile pentru ITP ale proprietarilor acestor masini, cumulat, vor fi de circa 100 milioane euro (492 milioane lei) pe an.

Costul unei ITP este de 100-150 lei, in functie de service si motorizarea masinii. Din aceasta suma RAR incaseaza o suma fixa, 17 lei, pentru fiecare ITP realizata in service-urile autorizate sa realizeze asa ceva.

Un calcul grosier arata ca veniturile RAR vor creste cu 12 milioane euro (55 milioane lei) pe an.

La aceasta frecventa anuala se va ajunge, practic, spre anii 2019-2020. Iata de ce. Daca proprietarul unei masini veche de 12 ani efectueaza ITP in decembrie 2017, sa zicem, acesta va fi valabil doi ani, adica pana in decembrie 2019. Abia din acel punct incolo acea masina va intra pe frecventa de un an la ITP.