Atunci cand in termometre se inregistreaza mai multe zile consecutive cu temperaturi negative, anumite piese auto ingheata la propriu. Care sunt aceste piese?
Nu mai sunt multi cei care deschid broasca usii cu cheia, acum avand mai toata lumea telecomanda. Dar chiar si cand dai de telecomanda, nu se face miscarea mecanica menita sa deblocheze usa. Mai ales daca, inainte de ger, a fost vreo zi ploioasa care a lasat sa curga apa direct pe mecanismul de blocare. In asemenea cazuri in care nu putem deschide usa ca este incuietoarea inghetata trebuie sa folosim acele spray-uri si sa lovim usor in portiera ca sa miscam piesele interne.
Poate cea mai populara piesa auto care ingheata este chederul. Evident, de la portiere, ca atunci cand vrem sa intram in masina dupa o noapte geroasa tragem tare si usa nu cedeaza. Solutia care poate evita inghetarea chederelor de portiera este ungerea acestora cu un silicon. Ele vor ingheta, dar se vor deschide usor.
O alta eroare des intalnita este sa lasi frana de mana trasa peste noapte, in lunile de iarna. O sa te trezesti ca dimineata etrierele spate sunt blocate, adica lipite de discuri, desi ai lasat frana. Placutele raman lipite de disc si mecanismul cu arc care le elibereaza este si el inghetat. Singura solutie buna este prevenirea. Dar daca e prea tardiv si avem frana spate blocata, numai apa foarte calda aruncata peste etrier ne scoate din bucluc.
Atunci cand temperaturile sunt foarte mici, umezeala ingheata si blocheaza ferm geamul in rama pe care culiseaza. Asadar, toata sarcina pe care o da motorasul macaralei cand apesi butonul forteaza in piesele de plastic care se pot rupe. Ideal este sa parchezi masina intr-o parcare subterana cu temperaturi pozitive si sa astepti sa se deblocheze.
Te duci la cumparaturi sa cumperi bradul de Craciun si cand vrei sa-l bagi, nu ai unde, ca portbagajul nu se deschide. Sau, se deschide, dar ramane blocata incuietoarea si nu se mai inchide... Aici, ca si la portiere, trebuie sa folosim spray-urile specializate pe asa ceva, ca sa dizolvam gheata, dar si sa ne asiguram din timp ca mecanismele sunt bine unse cu vaselina.
Daca vrei sa adaugi lichid de parbriz sau sa faci ceva sub capota iarna, s-ar putea sa ai surpriza sa nu o poti deschide. Capota s-ar deschide ea, insa mecanismul de blocare ingheata foarte des. Aici trebuie sa aplicam aceeasi solutie, sa lasam masina la caldura.
Desi au scos prezoanele la vulcanizare, din cauza frigului janta "s-a sudat" de butuc si a fost nevoie de multe lovituri agresive pentru a o debloca. Poate parea o joaca, dar apa inghetata, chiar si daca este de grosimea unor microni, are o putere uriasa de lipire.
Oglinzile laterale, cam ca orice altceva care se misca la masina, risca sa inghete. Trebuie sa ne asiguram ca nu exista gheata pe oglinzi daca vrem sa le reglam, sau sa dam drumul la incalzirea lor pana sunt curate, dupa care sa le reglam.
Planetarele auto pot ingheta si ele si se poate rupe burduful acesteia.
Un element auto care nu pateste nimic daca ingheata este ecranul LCD. Nu conteaza ca este de la afisajul de bord, de la computerul de bord, de la navigatie sau de la alt display. Este un ecran cu cristale lichide care ingheata, evident. O sa te trezesti ca informatia aratata se misca greu sau deloc sau ca si-a pierdut din intensitate, dar atata tot. Nu inseamna ca se strica ceva. Si, oricum, dupa ce se incalzeste habitaclul, o sa-si revina la starea initiala. Acum, nu te gandi ca ingheata bocna ca un turture, ci doar isi pierde din vascozitate, dar destul incat sa nu-si mai faca treaba.