0747.788.373
L-V: 08.00-17.30

Ce se intampla daca ai umflat prea tare anvelopele?

1 august 2017

Stire kmg auto

Este clar pentru toata lumea ca nu este deloc bine sa ai prea putin aer in anvelope, dar ce se intampla daca umflam prea tare rotile. Unii spun ca este mai bine, insa realitatea este alta...

Pericol de explozie

Daca in cartea masinii scrie clar sa bagam presiune 2.2 bari dar noi ne incapatanam si bagam 2.5 sau mai mult, acest lucru nu este indicat. Poate ca la viteza mica, in conducerea urbana, nu exista riscul unei explozii, dar daca iesim la drum intins, riscam foarte mult. Deoarece, la viteza mare, anvelopele se incalzesc foarte tare, la fel si aerul din interior. Acesta se dilata si, brusc, presiunea pe care noi am bagat-o la rece, la vulcanizare, de 2.5 bari, creste chiar si pana la 3.0 bari. Adica cu mult peste recomandarea producatorului, ceea ce ar putea duce la o explozie. Poate ca nu una cauzatoare de accidente, dar de ce sa dam banii pe un pneu nou?

Uzura neuniforma

Cand ai presiune scazuta, anvelopa se uzeaza pe laterale mai mult, iar cand ai supra-presiune, uzura suprafetei de rulare se face pe mijloc. Mai ales la viteza mare, cand suprafata de rulare se incinge si profilul in loc sa calce pe toata suprafata carosabilul, incepe sa aiba contact doar pe mijloc. Asadar, daca vrem sa aruncam banii pe fereastra si sa uzam in 2 ani niste anvelope care ar putea sa ne tina peste 5 ani, trebuie doar sa le umflam mai mult decat trebuie.

Scade aderenta

Tot din acest motiv, pentru ca e prea mult aer in anvelopa care se mai si dilata la cald, suprafata de contact cu solul scade. Adica in loc sa fie o suprafata a celor 4 anvelope similara cu suprafata a 4 palme de om adult, daca umflam prea tare pneurile vom avea un contact al automobilului cu soseaua similar cu 4 palme de... copil. Ceea ce nu este tocmai bine, deoarece in aceasta situatie vom avea o franare anevoioasa in caz de urgenta, dar si o lipsa de aderenta daca circulam pe carosabil cu polei sau gheata. Nu degeaba ne este indicata o presiune anume de producator, pentru ca la acea presiune, cu greutatea automobilului, rotile au aderenta optima cu soseaua.

Confort scazut

Daca facem abuz de aer si umflam prea tare cauciucurile masinii o sa ne dam seama ca si confortul nostru scade. Pneurile devin tari ca niste pietre si nu mai au deloc elongatie la gropi si denivelari, iar tot socul este transmis direct in suspensii si in elementele directiei. Unii vor spune ca masina se comporta mai bine cand umfla tare anvelopele, dar este doar o iluzie. Mai mult, in viraje bruste, riscam sa pierdem aderenta unei roti si sa pierdem controlul intregului automobil. Asadar, confort scazut si risc de accident: nu poate fi bine!

Singurul avantaj cu riscuri mari: consum scazut

La bicicleta, cand umfli tare rotile, pedalezi mult mai usor, se simte imediat diferenta. Asa este si la masini. Si cand motorul trebuie sa traga mai tare, ca anvelopele sunt desumflate, e normal sa consume mai mult. Si e normal sa consume mai putin cand anvelopele sunt mult prea umflate. Da, este adevarat mitul cum ca o masina cu presiune mare in roti consuma mai putin. Insa acest unic avantaj al presiunii prea mari vine cu niste riscuri foarte mari mentionate mai sus: aderenta scazuta, franare proasta, pericol de explozie a cauciucului. Asadar, pentru 1litru in plus la plinul de carburant, s-ar putea sa nu merite...

In concluzie, nu va jucati cu presiunea din roti. Nu mergeti cu presiune prea mica, dar nici cu una peste cea indicata de producator. Verificati presiunea la cateva luni, dar mai ales la schimbarile mari de temperatura, pentru ca aerul se dilata si se contracta, iar presiunea poate sa scada si sa creasca in functie de anotimp. Acum, la inceput de iarna, presiunea scade in anvelope, asa ca merita oricum verificata!