0747.788.373
L-V: 08.00-17.30

Trebuie sa fim atenti la pericolele toamnei: ploaia, frunzele, ceata si poleiul

30 octombrie 2017

Stire kmg auto

Odata cu venirea lunii noiembrie, conditiile de trafic se schimba in Romania si procentul persoanelor implicate in accidente rutiere incepe sa creasca. Stii care sunt cele mai mari pericole in acest anotimp la care trebuie sa fim atenti?

Ploaia si vremea schimbatoare

Toamna este anotimpul celor mai bruste schimbari ale conditiilor meteo, vremea insorita putand fi inlocuita usor cu ploaie sau cu portiuni de drum cu ceata. De asemenea toamna tarzie ofera conditii optime de polei la primele ore ale diminetii, acestea fiind suficiente motive pentru care stilul de condus trebuie adaptat in permanenta.

Pericolul acvaplanarii si al accidentelor este mai mare in zonele cu trafic in care exista copaci, mai ales atunci cand se vireaza, deoarece apa si frunzele in amestec fac ca soseaua sa fie si mai alunecoasa.

Covorul de frunze

Daca ceata este periculoasa la drum intins, atunci cand mergem cu viteze mari, in mediul urban avem alta problema. De fapt, este o problema destul de frecvent intalnita, dar numai in anumite zone izolate. E vorba de acele zone in care exista multi copaci, fie in spatele blocurilor, fie pe langa parcuri. Copaci care, odata cu venirea toamnei, isi scutura frunzele pe jos, si cum autoritatile nu sunt foarte harnice in a face curat, frunzele raman pe asfalt. Ceea ce nu stiu multi soferi este ca acest covor de frunze care se formeaza pe asfalt este extrem de periculos.

Ploaia cazuta si ea in acest anotimp face ca frunzele sa se transforme intr-o pelicula extrem de alunecoasa.

Noi stim despre polei, zapada, gheata sau apa ca prezinta un pericol in ceea ce priveste condusul si ca trebuie sa ne adaptam viteza la conditiile de drum. Insa aici nu includem si frunzele cazute pe asfalt, iar acest lucru e o greseala. Asadar, daca mai circuli vreodata pe strazi acoperite de frunze galbene, incearca sa micsorezi viteza ca si cum ai fi pe o portiune cu gheata. Nu stii cum iti sare in fata masinii un copil pe care nu-l poti evita ca anvelopele iti vor aluneca.

Ceata, inamicul soferilor

In momentul in care exista diferenta mari de temperatura intre zi si noapte apare fenomenul pe care noi il numim ceata. Practic, ceata este o masa de vapori de apa similara unui nor, dar care se regaseste la suprafata solului. Nu de putine ori te poti afla pe o sosea de mare viteza cu vizibilitate mare si, brusc, sa intri intr-un nor de ceata cu vizibilitate zero. Asa iau nastere accidentele in lant grave, care pot implica chiar si peste 100 de automobile.

Ceata mai are un pacat: te pacaleste ca vezi pe o distanta mai mare in fata masinii, de vreo 10-20 de metri, dar cand colo, vizibilitatea este de numai 4-5 metri. Mai mult, lumina farurilor care se reflecta in masa formata din picaturi de apa il face pe sofer sa vada inaintea sa doar o mare pata de lumina.

Ceata densa foarte periculoasa pentru trafic apare in general dimineata si seara.Pe scurt, trebuie sa urmam un reper in fata, eventual o alta masina, trebuie sa aprindem luminile de ceata si sa micsoram viteza pana cand iesim din zona periculoasa.

Poleiul, numit si Gheata Neagra

Deja in zonele muntoase si in orasele aflate la altitudini mai mari a nins. Iar poleiul incepe sa devina un peisaj tot mai des intalnit pe carosabil. Mai ales daca ne gandim ca noaptea temperaturile incep sa fie din ce in ce mai mici si chiar negative. Poleiul este de fapt o pojghita de apa subtire inghetata si i se spune Gheata Neagra deoarece este transparenta si prin ea se vede asfaltul. Aici apare si problema pe care poleiul o reprezinta: nu iti dai seama cand este pe asfalt decat cand e prea tarziu.

Poleiul apare atunci cand temperaturile sunt negative, nu mai devreme. Iar acest lucru se intampla tot mai des odata ce ne apropiem de iarna. Poleiul poate sa apara dupa ploaie si chiar dupa o ceata densa, chiar daca asfaltul este uscat. Odata ce ceata coboara si umezeste asfaltul, acesta poate sa inghete la suprafata. Sau poate sa apara iarna, chiar daca strazile au fost curatate. Cert este ca principalul pericol al poleiului este ca se camufleaza, sta ascuns, si ne trezim ca nu mai avem aderenta cand incercam sa franam.

Daca avem pe timp de iarna grija mai mare la aceste trei aspecte, vom trece de anotimpul rece fara probleme. Concluzia este simpla: sa reducem viteza, sa aprindem farurile si stopurile ca sa ne facem vazuti si sa tragem masina cat mai spre dreapta benzii de rulare. Iar daca vizibilitatea este zero, putem sa tragem masina intr-un loc sigur cand e ceata si sa asteptam ridicarea ei. La fel si cum daca dam de asfalt cu polei si noi suntem incaltati cu anvelope de vara, e bine sa facem cale intoarsa sau sa ne echipam masina de iarna.

Sursa